Vinderne af Klassen Svømmer Langt er fundet

5. maj 2017

Mere end 400 klasser har deltaget i Dansk Svømmeunions landsdækkende konkurrence om at svømme længst og vinderne er nu fundet. De fem hurtigste 4. klasser og 5. klasser har for første gang kvalificeret sig til Skole OL finalen i Århus til juni, hvor i alt 20 klasser skal dyste mod hinanden i forskellige svømmediscipliner.

Klassen Svømmer Langt er endnu en gang blevet gennemført med overvældende succes, hvor cirka 9000 elever på 2.-5. klassetrin har deltaget sammen med deres klassekammerater. I årets udgave af Klassen Svømmer Langt har der været en ekstra bonus på spil, da klassedysten for første gang er blevet en del af Skole OL. Dansk Svømmeunion kan derfor nu tilbyde de fem 4. klasser og de fem 5. klasser, der har svømmet længst, at deltage ved finalerne i Skole OL 2017 i Århus til juni.

Vinderne af Klassen Svømmer Langt 2017
Alle elever har modtaget et flot diplom for deres deltagelse i Klassen Svømmer Langt og hovedpræmien til de tre 2.-3. klasser og de tre 4.-5. klasser, der svømmede længst i gennemsnit per elev i klassen, er blandt andet en sportstaske påtrykt TrygFonden Kystlivrednings fem baderåd. Herudover vinder klasserne undervisningsmateriale til svømmeundervisningen og en pengepræmie fra Dansk Svømmeunion, der skal bruges på en god klasseaktivitet.

De tre klasser, der svømmede længst fra 2. og 3. klasse:

1. plads: 3.b fra Næshøjskolen i Harlev

2. plads: 3.a fra Jægerspris Skole

3. plads: 3.a fra Nøvling Skole i Gistrup

Fordelen for netop de tre 3. klasser er, at de nu er helt klar til at kæmpe om kvalifikationen til Skole OL 2018.

De tre klasser, der svømmede længst fra 4. og 5. klasse:

1. plads: 4.ab fra Rundhøjskolen i Højbjerg

2. plads: 5.c fra Bankagerskolen i Horsens

3. plads: 4.c fra Køge Private Realskole

Kvalifikationen til Skole OL 2017
For de mest udholdende 4. og 5. klasser venter der nu en helt fantastisk oplevelse til Skole OL finalen 2017 i Aarhus. Her skal de svømme om prestigefyldte podiepladser og flotte medaljer.

Her kan du se de heldige klasser, som har kvalificeret sig gennem Klassen Svømmer Langt.

4. klasse

4.c fra Køge Private Realskole

4.c fra Egholmskolen i Vallensbæk

4.2 fra Mølholm Skole i Vejle

4.a fra Højslev Skole i Skive

4.a fra Skanderborg Realskole

5. klasse

5.c fra Bankagerskolen i Horsens
5.b fra Stubbæk Skole i Aabenraa
5.klasse fra Ådalskolen i Skive
5.b fra Køge Private Realskole
5.a fra Bankagerskolen i Horsens

Udover de ovennævnte klasser, så deltager der ligeledes fem 4. klasser og fem 5. klasser fra Århus Kommune i det store finalestævne.

Stort tillykke til vinderne af Klassen Svømmer Langt og god fornøjelse til de skoler, der har kvalificeret sig til Skole OL 2017.

Projekt ”Alle skal lære at svømme”

Dansk Svømmeunion og TrygFonden samarbejder om projektet ”Alle skal lære at svømme”, hvor et centralt mål er at styrke svømmeundervisningen i folkeskolen. Klassen Svømmer Langt er en af flere centrale aktiviteter, som blandt andet giver projektet mulighed for at nå et stort antal elever og deres svømmelærere.

- Klassen Svømmer Langt giver eleverne en mulighed for i fællesskab at have en sjov oplevelse i vandet. Det er en aktivitet, der både kan favne de stærke svømmere blandt eleverne, og de elever som kæmper for at blive mere sikre svømmere. Med projekt ”Alle skal lære at svømme” arbejder vi for at styrke svømmeundervisningen i folkeskolen, og derfor er en aktivitet som Klassen Svømmer Langt vigtig. Vi er meget glade for, at så mange klasser igen i år har haft lyst til at deltage i Klassen Svømmer Langt, udtaler projektleder i Dansk Svømmeunion, Tobias Marling.

For yderligere information om Klassen Svømmer Langt, Skole OL og projekt ”Alle skal lære at svømme”, kan du besøge hjemmesiden www.allesvømmer.dk eller kontakte projektleder i Dansk Svømmeunion, Tobias Marling, på mobil: 51 66 39 82.