”Alle skal lære at svømme” på Folkemødet

15. juni 2017

Dansk Svømmeunion tager projekt ”Alle skal lære at svømme” med på Danmarks største festival for samfund og politik, for at slå et slag for vigtigheden af, at alle børn i Danmark har gode svømmefærdigheder.

”Alle skal lære at svømme” er et projekt skabt i samarbejde mellem Dansk Svømmeunion og TrygFonden, som siden 2015 har arbejdet på at sætte svømmeundervisningen i skolen på dagsordenen, og som blandt andet har som mål at finde nye måder at undervise i svømning på i grund- og folkeskolen.

Vi tager derfor også til Folkemøde på Bornholm for at fortælle om de kommende resultater fra vores pilotprojekter med svømmeundervisning i skolen, som de seneste par år er gennemført mere end 30 steder rundt om i landet.

Mange skoler møder udfordringer i forbindelse med svømmeundervisning, som kan være tidskrævende og omkostningstung – mange elever har kun meget lidt svømmeundervisning i løbet af deres skoletid og nogle elever bruger eksempelvis mere tid på transport og omklædning end den tid de reelt får i vandet, som selvsagt er der, hvor de kan lære at svømme.

Endnu værre er det at vi ser alt for mange eksempler på at skoler slet ikke tilbyder den ellers obligatoriske svømmeundervisning. Det er et problem, når vores seneste undersøgelse af danskernes svømmeduelighed viser, at hele 51 % af børn i alderen 7-14 år enten ikke kan svømme eller må betegnes som en usikre svømmere (YouGov 2014).

- Gennem vores testforløb ude på skolerne, har vi forsøgt at få praksiserfaringer, som kan være med til at nytænke skolesvømmeundervisningen. Vi har blandt andet gjort os erfaringer med at flytte svømmeundervisningen ned i de yngre klassetrin, med at flytte undervisningen udendørs i havet, i søen eller i havnebadet og med at skabe mere intensive undervisningsforløb, hvor der er svømmeundervisning flere gange ugentligt. Det er erfaringer som vi glæder os til at dele ud af – udtaler Tobias Marling, projektleder for ”Alle skal lære at svømme”.

Folkemødet – Der er tusinde måder at lære at svømme på

- At kunne svømme er en grundlæggende færdighed, som er mindst lige så vigtig, som eksempelvis at kunne begå sig sikkert i trafikken på cykel. På Folkemødet i Allinge vil vi gerne fortælle politikere og beslutningstagere, at svømmeundervisning kan foregå på mange forskellige måder, med det resultat at flere børn lærer at svømme og kan bruge vandet på sikker vis i resten af deres liv – forsætter projektleder Tobias Marling.

Folkemødet er et af de steder, hvor ”Alle skal lære at svømme” har mulighed for at adressere danskernes manglende svømmefærdigheder til politikere, beslutningstagere og interessenter på en anderledes måde. Vi tager afsted med en ambition om at belyse problemet gennem både folkemødets publikum, politikernes og de øvrige interessenters egne erfaringer, hvor de kan fortælle deres historie samt oplevelser med at lære at svømme.

Følg med på #allesvømmer på Twitter, Instagram og Facebook.

Du kan møde os på Folkemødet på følgende tidspunkter:

Torsdag den 15. juni kl. 13.45-14.45 – Røgeriets eventtelt 1 – Præsentation af ”Alle skal lære at svømme”

Fredag den 16. juni kl. 11.00-13.00 – Svøm for livet – din svømmehistorie A99 Danchells Anlæg

Har du spørgsmål til ”Alle skal lære at svømme” og/eller vores deltagelse på Folkemødet, så skal du være velkommen til at kontakte:

Tobias Marling, Udviklingskonsulent og projektleder for ”Alle skal lære at svømme”

E-mail: tm@svoem.dk

Anna Katrine Sand, Kommunikationsmedarbejder Dansk Svømmeunion