Klasserne svømmede langt

3. juni 2016

Reglerne var simple: ”Svøm så langt I kan på 20 minutter”. I løbet af maj har rekordmange skoleelever fra landets 2. - 5. klasser deltaget i Dansk Svømmeunions landsdækkende svømmedyst ”Klassen Svømmer Langt”.

Man kan godt glæde sig til, at der kommer svømning på skoleskemaet, for det er til skolesvømning, at det er muligt at deltage i Dansk Svømmeunions årlige aktivitet ”Klassen Svømmer Langt”. I år svømmede over 7000 skoleelever fra mere end 350 klasser alt hvad badedragter og badebukser kunne holde. Og børnene satte sammen rekord ved at svømme i alt knap 2,5 millioner meter.

Alkestrupskolen og Danehofskolen (afdeling Vindinge) vinder ”Klassen Svømmer Langt”

Alle elever har modtaget et flot diplom for deres deltagelse i ”Klassen Svømmer Langt” og hovedpræmien til de seks klasser, der svømmede længst i gennemsnit per elev i klassen, er blandt andet en sportstaske påtrykt de fem baderåd fra Trygfonden. Herudover vinder klasserne undervisningsmateriale til svømmeundervisningen og en pengepræmie fra Dansk Svømmeunion, der skal bruges på en god klasseaktivitet.

De tre 2. - 3. klasser, der svømmede længst i år, er:

1. plads: 3. klasse på Alkestrupskolen i Tureby.
2. plads: 3. klasse på Herlev Privatskole.
3. plads: 3. klasse på Helms Skole i Korsør.

De tre 4. - 5. klasser, der svømmede længst i år, er:

1. plads: 5.v på Danehofskolen afd. Vindinge i Nyborg.
2. plads: 4.d på Halsnæs Heldagsskolei Hundested.
3. plads: 5. klasse på Herlev Privatskole.

Skoleelever fra mere end 40 skoler har lært om badesikkerhed

I forbindelse med ”Klassen Svømmer Langt” har også flere skoler end tidligere, takket ja til et gratis oplæg om badesikkerhed, som blandt andet introducerer eleverne til de fem baderåd og det at have respekt for vand.

Gennem oplæggene har eleverne lært om badesikkerhed ved og i åbent vand – eksempelvis ved strande, havne, søer og hav, så de i højere grad kan passe på sig selv og måske hjælpe andre i nød.

I Dansk Svømmeunion glædes man over den gode modtagelse konceptet får i skolerne:

Med ”Klassen Svømmer Langt” er målet, at flest mulige skolebørn får en sjov oplevelse i vandet, at de får styrket deres svømmefærdigheder og at de samtidig får indsigt i, hvordan man kan passe på sig selv og hinanden, når man færdes ved og i vand. Det mener vi lykkes rigtig godt med konceptet ”Klassen Svømmer Langt”, og noget tyder på, at deltagerrekorden er et udtryk for, at skolerne er enige med os i det. Vi er rigtig glade for at så mange elever, klasser og skoler har ønsket at deltage i år, udtaler udviklingskonsulent i Dansk Svømmeunion, Tobias Marling.

Succesen gentages i 2017

Håbet er, at endnu flere klasser vil tage udfordringen op i 2017 og tilmelde sig den landsdækkende svømmedyst, når der igen åbnes for tilmeldingerne til ”Klassen Svømmer Langt”.

For yderligere information om ”Klassen Svømmer Langt” kan du besøge hjemmesiden www.allesvømmer.dk eller kontakte udviklingskonsulent i Dansk Svømmeunion, Tobias Marling, på mobil: 51 66 39 82.

Dansk Svømmeunion og TrygFonden samarbejder om at gøre de danske strande mere trygge via arbejdet i TrygFonden Kystlivredning, og lige nu gennemfører de også sammen projekt ”Alle skal lære at svømme”, der undersøger hvordan, og i hvilken alder, børn bedst lærer at svømme, og som samtidig har til opgave at støtte undervisere til en endnu bedre svømmeundervisning i skolen. Læs mere om projektet på www.allesvømmer.dk