Lotte Friis bliver ambassadør for projekt "Alle skal lære at svømme"

12. juni 2015

Verdensmesteren og 2008 OL-bronzevinderen fra den lille by Blovstrød går forrest med budskabet om, at livslange svømmefærdigheder og sikkerhed i vand er vigtigt for alle.

Dansk Svømmeunion og TrygFonden har udnævnt langdistancesvømmeren og verdensmesteren på både 800 og 1500 m fri, Lotte Friis, til at være ambassadør for projekt Alle skal lære at svømme.

Det treårige udviklingsprojekt er igangsat ved et samarbejde mellem netop Dansk Svømmeunion og TrygFonden og skal sætte fokus på danskernes svømmefærdigheder og viden om sikkerhed i vand.

En YouGov-undersøgelse offentliggjort i marts måned 2015 viser, at hver tredje voksen og hvert andet barn ikke er i stand til at svømme 200 meter uden hjælpemidler og derved ikke har tilstrækkelige svømmefærdigheder. Dette udgør blot et af flere tankevækkende resultater, som understøtter, at der er alt mulig grund til at sætte fokus på emnet.

Tilknyttet projektet er også Danmarks Idrætsforbund og Dansk Skoleidræt samt Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) ved Syddansk Universitet, der løbende bibringer projektet forskningsbaserede anbefalinger og kvalificeret nytænkning om, hvordan man bedst lærer børn at svømme i skolen. At det bliver Lotte Friis, som de kommende år skal sprede det vigtige budskab, glæder udviklingskonsulent og projektleder i Dansk Svømmeunion, Tobias Marling:

Vi er utroligt glade for at have Lotte med om bord som ambassadør for projektet. Hun er et kendt ansigt og et forbillede for mange mennesker grundet hendes ekstraordinære præstationer som elitesvømmer, og så er hun samtidig et positivt og ambitiøst menneske, der vil kunne skabe synlighed omkring projektet og det vigtige budskab, at alle skal lære at svømme, siger Tobias Marling.

Også hos TrygFonden er de glade for at Lotte Friis bliver ambassadør for projektet:

”Alle skal lære at svømme” er et vigtigt projekt, med et vigtigt budskab og et vigtigt formål. Baderåd nummer et er: ”lær at svømme” og det er noget vi ønsker, at alle skal lære. For vi ved, at der blandt andet er en sammenhæng mellem drukneulykker eller nærdrukneoplevelser og manglende eller utilstrækkelige svømmeevner. Derfor er vi også glade for, at en kendt svømmer som Lotte Friis, vil være med til at gøre en indsats på området, udtaler TrygFondens områdechef for sikkerhed, René Højer.

Hovedpersonen selv er stolt over at få lov til at repræsentere projektet:

Jeg er utroligt stolt over at være udnævnt til ambassadør for projekt Alle skal lære at svømme. Det betyder meget for mig, at jeg kan være med til at skabe opmærksomhed om projektet, som er uhyre vigtigt – særligt i et land som Danmark, hvor der aldrig er langt til stranden uanset hvor, du befinder dig. At hvert andet barn ikke kan svømme 200 meter, og derfor ikke er svømmedueligt, er en vigtig sag at få sat fokus på, siger Lotte Friis

Hvert andet barn kan ikke svømme 200 meter – det skal der sættes fokus på, mener Lotte Friis. Foto: Jesper Westley.

At Lotte Friis i sin tid lærte at svømme og siden drev det til en international karriere er et resultat af hendes forældres krav. Familien havde en pool i baghaven, og derfor skulle Lotte lære at svømme. Men der bør være flere grunde til, at alle – ung som gammel – får de fornødne svømmefærdigheder og mere viden om sikkerheden i vand, mener hun:

For mig handler projektet om, hvad vi kan gøre for alle aldersgrupper, både børn og voksne. Jeg håber, at jeg som ambassadør kan gøre flere mennesker bevidste om, hvor vigtigt det er at lære at svømme, uanset hvor gammel man er, slutter Lotte Friis.

Nedenfor findes et videointerview med Lotte Friis om sin nye ambassadørrolle.

De første forstudier fra projektets forskningsdel er allerede begyndt at tikke ind, og i det netop offentliggjorte materiale fra FIIBL fremhæves både muligheder og udfordringer for folkeskolesvømningen, der netop er en bærende søjle i målsætningen for projekt Alle skal lære at svømme. Læs om FIIBL’s undersøgelser og resultater på www.fiibl.dk eller ved at klikke her.

For yderligere information, kontakt projektleder for Alle skal lære at svømme, Tobias Marling, på mobil: 51 66 39 82.