Magasinet MOV:E med et temanummer om svømmeundervisning

30. september 2015

I nyeste udgave af Magasinet MOV:E fra Forsknings- og Innovations-centeret for Idræt, Bevægelse og Læring, er der fokus på ambitionen om at 'alle skal lære at svømme'.

I 2. udgave af magasinet MOV:E fra Forsknings- og Innovationscenteret for Idræt, Bevægelse og Læring på Syddansk Universitet, er der fokus på Dansk Svømmeunion og TrygFondens ambitionen om at ’alle skal lære at svømme’. En række artikler giver deres bud på, hvad der skal til for, at flere børn og unge kommer til at svømme bedre og søger at nuancere nogle af de faste forestillinger, vi har om eksempelvis, hvilken alder det er bedst at starte med at svømme i, og hvad der udgør hovedingredienserne i god svømmeundervisning.

At kunne svømme og sikre sig i vand er nemlig en vigtig del af det at være kropslig kompetent. Det gælder ikke mindst i et land omgivet af vand på alle sider og med mange søer og vandløb, der inviterer til vandaktiviteter som badning, svømning, surfing, båd-, kano- og kajaksejlads. Lægges hertil de mange svømmehaller, friluftsbade, private pools og diverse badelande, er Danmark rig på muligheder for svømme- og vandaktiviteter.

Desværre viser en nylig foretaget YouGov-undersøgelse initieret af Dansk Svømmeunion og TrygFonden (omtales yderligere i magasinet), at alt for mange danske børn og unge i alderen 7-14 år ikke klarer at svømme de 200 meter, der er den nordiske definition på at kunne gebærde sig i vand, og dermed ikke har tilstrækkelige færdigheder i vand. I samme undersøgelse markerer næsten tre ud af ti, at de ikke bliver eller er blevet undervist i svømning på deres skole.

Det er bestemt ikke godt for badesikkerheden. Samtidig er det et signal om, at vi ikke lykkes med at give landets yngste generation mulighed for at tilegne sig kropslige oplevelser og erfaringer med de kræfter kroppen påvirkes af under ophold og bevægelse i vand.

Der er altså plads til forbedringer, når det handler om at fremme børn og unges svømmefærdigheder og deres generelle evne til at begå sig i vand samt livredningskundskaber. Centrale parter – herunder de involverede ministerier, landets kommuner og folkeskoler, svømmeklubber og – foreninger, forældre til børn og unge – kan med fordel søge at arbejde sammen om at sikre, at alle børn opnår basale svømmefærdigheder. Det sker blandt andet ved, at der på kommunalt niveau leveres en kvalificeret indsats på skolesvømmeområdet.

Læs mere om projekt her.

MOV:E har til formål at formidle viden og forskning om børn og unge i relation til idræt og læring. Magasinet udkommer to gange årligt, og hvert nummer byder på en række faglige artikler, interviews og debatindlæg.

Se magasinet og artiklerne her, der blandt andet giver indblik i den debat med indlæg fra Danmark, Island og Norge, og bringer tre interviews med nogle af svømmeområdets helt centrale aktører om konkrete udfordringer, kvaliteter og muligheder, der knytter sig til ambitionen om, at alle børn skal lære at svømme.

Se mere på www.fiibl.dk eller på www.facebook.com/fiibl