Nyt undervisningsmateriale til skolesvømning

9. august 2018

Som kickstart på det kommende skoleårs svømmeundervisning, kan du nu finde en materialesamling rettet mod skolesvømning for de yngste elever.

Materialesamlingen er udviklet med afsæt i erfaringerne fra de mange afprøvede skolesvømmeundervisningsforløb i regi af projekt ’Alle skal lære at svømme’ og materialet kan bruges som inspiration, eller som teoretisk fundament for skolesvømmeundervisningen. Der gives blandt andet tips til organiseringsformer og en lang række øvelser, hvor omdrejningspunktet er, at eleverne arbejder eksperimenterende og aktivt deltager i læreprocessen.

Målgruppen for materialet er svømmelærere, der arbejder med begyndere og letøvede elever, og materialet byder blandt andet på undervisningsplaner med samlet set 40 lektioner og arbejdsark, der kan printes og lamineres til brug i svømmehallen.

Download materialesamlingen her. På samme side finder du også den samlede rapportserie udviklet af Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL), som en del af Dansk Svømmeunion og TrygFondens projekt ’Alle skal lære at svømme’.

Henover en treårig periode har projekt ’Alle skal lære at svømme’ udviklet og evalueret skolesvømmeundervisningsforløb i 19 af landets kommuner. Omkring 2000 elever har deltaget i projektet, med ambitionen om at skabe et bedre grundlag for, at alle børn opnår basale svømmefærdigheder tidligt i livet.

Yderligere information
Projektleder og udivklingskonsulent hos Dansk Svømmeunion, Tobias Marling, tm@svoem.dk
Videnskabelig assistent hos FIIBL, Lise Sohl Jeppesen lsj@health.sdu.dk