Svømning er (igen) på skoleskemaet

23. august 2016

I disse uger igangsætter projekt 'Alle skal lære at svømme' endnu en række udviklingsforløb, der skal bidrage til udviklingen af nye, anderledes og smartere måder at undervise i svømning på. Projektet er iværksat af Dansk Svømmeunion og TrygFonden. Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring deltager som forskningspartner.

I de kommende uger vil elever i bl.a. Fredensborg Kommune modtage skolesvømmeundervisning, og det er eleverne i lige netop den kommune ikke vant til. I Fredensborg er der nemlig ingen svømmehal og derfor normalt heller ikke svømning på skoleskemaet. Det er der dog nu, for en stund, lavet om på.

Som et led i projekt 'Alle skal lære at svømme' deltager bl.a. Nivå Skole og Kokkedal Skole – begge placeret i Fredensborg Kommune – som forsøgsskoler, der skal bidrage til udviklingen af nye, anderledes og smartere måder at undervise i svømning på.

Udendørs svømning

I sidste uge indledtes bl.a. et samarbejde mellem Nivå Skole og Nivå Svømmeforening om at afvikle udendørs svømmeundervisning i Nivå Bugt for elever i 3. og 4. klasse. Undervisningen blev varetaget af skolens lærere i samarbejde med foreningens instruktører.

Danmarks Radio var med, og bragte det i nyhederne som et godt eksempel på, hvordan 'Den åbne skole', der fx giver mulighed for tættere samarbejde mellem skoler og lokale foreninger, kan bruges i forbindelse med gennemførelse af svømmeundervisning.

Se indslagene fra Nivå Bugt her:

Nyhedsindslag fra TV-Avisen på DR1 d. 16.08.2016.
Nyhedsindslag fra DR Ultranyt d. 16.08.2016.

Billeder taget ved Hvide Sande og Nivå Bugt af FIIBL.

Et nationalt svømmeprojekt

Også i Ringkøbing-Skjern, Svendborg, København, Faaborg-Midtfyn, Stevns, Norddjurs, Læsø samt Slagelse Kommune igangsættes der i de kommende uger en række projektforløb, som ligeledes skal bidrage med viden om, hvordan skolesvømmeundervisning for fremtiden kan organiseres sådan, at flere børn lærer at svømme. Det sker bl.a. på Hvide Sande Skole, Vestre Skole, Skolen i Sydhavnen, Nordagerskolen, Broskolen, Anholt Skole, Baggesenskolen og Store Heddinge Skole.

Eksempelvis undersøges det, hvilken effekt kortere og mere intensive forløb har for børns svømmeoplæring i 0.-3.klasse, og hvilken betydning det har, hvis der fx anvendes iPads i svømmeundervisningen. Derfor bliver eleverne, før og efter forløbene, bl.a. testet i, hvor langt de kan svømme på femten minutter samt spurgt til deres egen oplevelse af deres svømmeduelighed.

Læs mere om projekt 'Alle skal lære at svømme’ her samt på fiibl.dk, trygfonden.dk og respektforvand.dk.

For mere information om projektet kan projektleder Tobias Marling kontaktes på tm@svoem.dk / 5166 3982.